Pædagogisk læreplan

Her kan du læse et uddrag af vores pædagogiske læreplan

Børnesyn

I Børnehaven Thorsens Alle møder vi det enkelte barn, med respekt for det individ barnet er i forhold til udviklingstrin og den kultur/familie, barnet er en del af. Vi gør os umage med at forstå og anerkende det enkelte barn. Alle børn har ressourcer som bidrager til fællesskabet. Mange børn tilbringer en stor del af deres tid i børnehaven, og har brug for at være omgivet af nærværende og omsorgsfulde voksne til at vise vejen.  Vi tror på at man skal blive til nogen, før man kan blive til noget. Barndommen har værdi i sig selv, og børnehavetiden er en vigtig tid i forhold til udvikling, dannelse og læring til livet.

Udviklingen sker i relationer med andre mennesker, og sammen skabes mulighed for at blive den bedste udgave af sig selv. Vi har fokus på at give børnene mulighed for at kunne selv, og har derfor stor fokus på selvhjulpenhed i hverdagen. Vi oplever, at børnene har stor glæde af at mestre små og store ting i deres hverdag, det er et vigtigt element i forhold til at udvikle barnets selvværd og blive parat til livet.

Dannelse/børneperspektiv

Vi vil inddrage børnene i vores daglige tilbagevendende aktiviteter, og hermed være med til at gøre børnene livsduelige. Vi vil lytte og handle med fysisk og psykisk omsorg, og støtte det enkelte barn i at udvikle selvregulering og robusthed. Vi vil støtte og guide børnene i deres idéer, og de udfordringer de møder.

Dette sker gennem hele dagen igennem børnehavens tilbagevendende rutiner, de forskellige børnefællesskaber, i de planlagte aktiviteter og ikke mindst i børnenes egne lege.

For at støtte børnenes alsidige udvikling, har vi indrettet børnehavens læringsmiljø med et bredt udvalg af legetøj og materialer, der appellerer til at eksperimentere.

Børnefællesskaber

I Børnehaven Thorsens Alle er fællesskabet prioriteret højt. Det er vigtigt, at det enkelte barn føler sig som en del af fællesskabet, både på tværs af alder, kultur og køn. Vi tilbyder derfor både store og små fællesskaber gennem hele dagen. Det er vigtigt, at de voksne i børnehaven skaber en harmoni mellem det enkelte barn og fællesskabet. Dette gøres gennem de tilbagevendende hverdagsrutiner, voksenstyrede aktiviteter og børnenes egen leg.

Leg/læring

Vi vil give stor plads til legen, fordi legen er et vigtigt læringsrum, som har afgørende betydning for børns udvikling, da det er gennem leg barnet forstår og tilegner sig omverdenen. Legen giver erfaringer med følelser, forskellige roller, kreative kompetencer, sociale relationer og styrker nysgerrighed og fantasi

Det er en pædagogisk opgave at støtte op om legen, og se på kulturen og omgangsformen, hvis der er hindring for legedeltagelse.

Vi tilbyder læringsmiljøer, der understøtter børnefællesskaber.

Vi arbejder ud fra de 3 læringsrum:

1. De voksne går foran og viser, hvad man kan/skal.
  2. De voksne går sammen med børnene og undrer sig og prøver af.
  3. De voksne går bagved børnene og lader dem eksperimentere og udvikle.

Sidst men ikke mindst: Børn leger fordi det er sjovt!

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

• det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.