Mad i børnehaven

Madpakke

Madpakken skal være enkel og overskuelig, samt hverken indeholde slik eller kage. Det forstyrrer blot, og vi tillader os at sende det retur. Husk tydeligt navn på, så kan vi bedre hjælpe jeres barn med at finde den.

Formiddagsmad/Frugtordning

Vi tilbyder de børn der har behov en formiddagsmad. Hver eftermiddag kl. 14, bliver der serveret økologisk frugt samt lidt rugbrød med smør for børnene. Der er 3-4 forskellige slags frugt, så der er noget alle kan lide, og de får mulighed for at smage på noget de ikke kender.

Børnene er på skift med til at hente frugten, når det er muligt.

Særlige lejligheder

Der er mange forskellige meninger om sund og usund kost; ikke mindst mængden af sukkerindtag.  I et forsøg på at tilgodese alle, har vi valgt en ”alting-med-måde”løsning.

Vi bliver indimellem spurgt om børnene må have kage med på ”en almindelige dag”.

Derfor er vi i institutionsbestyrelsen, blevet enige om, at kage/slik og andre søde sager i børnehaven begrænses til ”særlige lejligheder” som er: Fødselsdage, afslutning, fastelavn og jul.

Herudover kan vi i børnehaven indimellem bage en kage sammen med børnene.

Når et barn har noget med hjemmefra, smitter det ofte, så andre børn også gerne vil have noget med, og så bliver en ”særlig lejlighed” på almindelige dage lidt for ofte.