Sådan arbejder vi

Alle skal være en del af fællesskabet

Hos os i Børnehaven Thorsens Allé betyder inklusion, at alle har ret til at være en del af fællesskabet. Vi arbejder med at differentiere børnefællesskaberne, i forhold til det enkelte barn. Vi laver store/små fællesskaber, drenge/pige fællesskaber og fællesskaber på tværs af alder.

Hvis et barn ikke trives og/eller har udfordringer i forhold til det aktuelle fællesskab, ser vi på hvordan vi kan justere rundt om barnet.  Det er aldrig det enkelte barns skyld, at fællesskabet ikke fungerer. Det er de voksnes ansvar, at sætte og tilpasse rammerne, så alle børn trives og føler sig tilpas.

Vi inddrager tværfaglige samarbejdspartnere som kan støtte vores pædagogiske arbejde med det enkelte barn, når dette er nødvendigt i forhold til det enkeltes barns trivsel.

Vi inddrager selvfølgelig altid jer, som forældre, i denne proces.

Genkendelighed skaber tryghed for børn

I børnehaven Thorsens Allé lægger vi særligt vægt på en genkendelig dagligdag for børnene.

Kerneydelserne og de tilbagevendende dagligdags gøremål fylder tidsmæssigt meget, og løses hver dag ved:

• At barnet bliver modtaget på en god måde hver dag.
  • At skabe tid til, at barnet får nærvær, omsorg og fysisk kontakt efter behov.
  • At skabe gode rammer omkring spisesituationerne.
  • At børnene inddrages i de daglige arbejdsopgaver: Lægger sine ting på plads, rydder op efter sig, tømme opvaskemaskine, hænge tøj op, feje på legepladsen osv.
  • At barnet efter alder får hjælp til personlig hygiejne.
  • At barnet støttes i at blive selvhjulpet ved af- og påklædning.
  • At barnet alene eller sammen med andre går i gang med nye udfordringer.
  • At barnet støttes i at løse konflikter.

Vi understreger disse tilbagevendende gøremål, fordi de tilbagevendende daglige rutiner indeholder så meget læring. Gennem mestring af disse styrkes børnenes selvværd, selvtillid og selvstændighed.

Læringsmiljøer og læringsrum

Her i børnehaven arbejder vi ud fra de 3 læringsmiljøer:

• Børnenes legefællesskaber
  • Vores pædagogiske daglige rutiner
  • Vores pædagogiske strukturerede aktiviteter.

Vi er ligeledes bevidste om at der findes 3 læringsrum:

• Det voksenskabte læringsrum – hvor den voksne går foran barnet og viser vejen. Aktiviteterne er typisk med et bestemt/fast indhold.
  • Det voksenstøttede læringsrum – hvor den voksne går ved siden af barnet og hjælper efter behov.
  • Det børneskabte læringsrum, hvor lege og spontane oplevelser opstår – her er den voksne bagved barnet og er klar til at støtte. Børn leger fordi det er sjovt og ikke for at lære noget bestemt.

Det er igennem leg børnene tilegner sig viden, gør sig erfaringer som de skal bruge videre i livet. Leg er børnenes ”arbejde”.

Børn udvikler sig og lærer i samspil med andre børn og voksne. Børnenes venskaber er meget vigtige. I de sociale fællesskaber og gennem dialogen får børnene erfaringer i at løse konflikter og deltage i demokratiske processer.

Samværet og samværsformen i de daglige rutiner, fylder meget i børnenes hverdag. Det er netop i de daglige rutiner, at den basale læring finder sted. De voksne er, ved deres nærvær i de daglige gøremål, med til at give børnene genkendelighed og tryghed.